Ústredný portál verejnej správy

Najčastejšie otázky a odpovede

1.    Čo všetko budem potrebovať, ak chcem komunikovať s úradmi elektronicky?
2.    Aké čítačky kontaktných čipových kariet môžem využívať s občianskym preukazom s čipom?
3.    Čo sú elektronické schránky a na čo ich môžem využívať?
4.    Ako si nastavím notifikácie na prijaté správy v elektronickej schránke?
5.    Ako si môžem vyhľadať elektronické služby?
6.    Aké operačné systémy sú podporované na prihlásenie sa do elektronickej schránky a využívanie služieb portálu www.slovensko.sk?
7.    Ako si aktivujem elektronickú schránku na doručovanie?
8.    Ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis a čo na to potrebujem?
9.    Služby živnostenského registra - ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis pri podaniach na Jednotné kontaktné miesto (JKM)?
10.  Služby obchodného registra - ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis pri podaniach na Obchodný register SR?
11.  Akú aplikáciu mám použiť na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu na portáli,
       ak nevyužívam kvalifikovaný certifikát na eID karte?
12.  Existujú videonávody ako sa orientovať v elektronickej schránke ?
13.  Aké prípony majú názvy elektronicky podpísaných súborov? (.xzep, .zep, .asics, .pdf, ...)
14.  Aké formáty elektronických podpisov musia orgány verejnej moci prijímať a vytvárať?
15.  Ako zistím, či je súbor elektronicky podpísaný?
16.  Ako môžem otvoriť elektronicky podpísané dokumenty?
17.  Ktorý údaj je pre použitie dokumentu na právne úkony smerodajný? Platnosť podpisového certifikátu elektronického podpisu/elektronickej pečate alebo časovej pečiatky?
18.  Aká je platnosť podpisov vyhotovených certifikátmi, ktorých platnosť bola zrušená? 
19. Je potrebné certifikáty so zrušenou platnosťou manuálne odstrániť? Ak áno, aký je postup?
20. Pri ktorých elektronických službách sa vyžaduje kvalifikovaný elektronický podpis?
21. Kedy sa elektronická úradná správa považuje za doručenú?
22. Aký dátum a čas obsahuje elektronická doručenka?
23. Čo mám robiť, ak nemôžem z objektívnych dôvodov elektronický úradný dokument prevziať a oboznámiť sa s jeho obsahom?
24. Ako postupovať po zobrazení chybovej hlášky pri elektronickom udeľovaní oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby? 

 

1. Čo všetko budem potrebovať, ak chcem komunikovať s úradmi elektronicky?

  • V prvom rade potrebujete vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom. Pri jeho preberaní si môžete zvoliť 6-miestny bezpečnostný osobný kód (BOK), ktorý vám bude automatický aktivovaný.
  • Ak chcete občiansky preukaz používať aj na podpisovanie kvalifikovaným elektronickým podpisom, požiadajte o nahratie kvalifikovaných certifikátov na jeho elektronický čip. Bezpečnostný osobný kód a certifikáty na vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu si môžete vybaviť bez poplatku na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru. Kvalifikovaný elektronický podpis v elektronickom svete nahrádza vlastnoručný podpis pri papierovom úradnom vybavovaní. 
  • Ďalej budete potrebovať čítačku elektronických kariet a v počítači nainštalovaný príslušný softvér na prihlasovanie (eID klient), balík aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) a ovládač na čítačku kariet. Softvér je dostupný v sekcii Na stiahnutie.

2. Aké čítačky kontaktných čipových kariet môžem využívať s občianskym preukazom s čipom?

Zoznam čítačiek, ktoré boli úspešne testované, nájdete uvedené v prílohe č. 3 používateľskej príručky aplikácie eID klient pre operačné systémy Windows.

3. Čo sú elektronické schránky a na čo ich môžem využívať?

Elektronická schránka v procese komunikácie občana a podnikateľa s úradmi slúži na elektronické doručovanie úradných rozhodnutí, notifikácií a iných správ od orgánov verejnej moci. Doručenie úradného rozhodnutia do elektronickej schránky má rovnaké právne účinky ako doručenie rozhodnutia v listinnej podobe do vlastných rúk klasickou poštou. Na to, aby vám mohol orgán verejnej moci doručiť do elektronickej schránky úradné rozhodnutie, musí byť vaša elektronická schránka aktivovaná na doručovanie.

4. Ako si nastavím notifikácie na prijaté správy v elektronickej schránke?

Nastavenie notifikácie na prijaté správy do elektronickej schránky je možné nastaviť tak, že po prihlásení sa do elektronickej schránky kliknete na Nastavenia (symbol ozubeného kolieska), a následne na Nastavenia oznámení. V tabuľke si potom vyberiete priečinok, pre ktorý chcete nastaviť notifikácie (oznámenia) a zadáte údaje, kam sa notifikácie budú zasielať (ak máte vyplnené údaje v Profile, automaticky sa prednastavia). Konkrétny postup nájdete vo videonávode.

Notifikácie je možné nastaviť:

  • pri doručení novej správy do priečinku,
  • pri presune správy do priečinku (v rozšírených nastaveniach),
  • alebo obidve možnosti (v rozšírených nastaveniach).

Pri každej z možností môže byť notifikácia zaslaná prostredníctvom notifikačného modulu (uprednostnený kanál SMS/alebo e-mail, ktorý máte zvolený v sekcii „Profil“) alebo na inú emailovú adresu, ktorú si definujete. Pri druhej možnosti, je potrebné e-mailovú adresu vpísať do zoznamu adries.

5. Ako si môžem vyhľadať elektronické služby?

Všetky úrady, na ktoré je možné odoslať elektronickú žiadosť sú dostupné v sekcii Nájsť službu. Vyhľadávanie je fulltextové, do pola názov elektronickej služby stačí napísať kľúčové slovo a následne sa zobrazí zoznam registrovaných služieb. V prípade ak chcete adresovať žiadosť na konkrétny úrad vyhľadáte si ho v poli „Názov inštitúcie alebo úradu“. Elektronickú službu si môžete vyhľadať aj prostredníctvom navigácie podľa životných situácií umiestnenej na titulnej stránke. 

6. Aké operačné systémy sú podporované na prihlásenie sa do elektronickej schránky a využívanie služieb portálu www.slovensko.sk?

Prihlásenie do elektronickej schránky:
- Windows XP, 7, 8, 10
- MAC OSX 10.x.x
- Linux (Mint, Ubuntu, Debian)

Podanie na Obchodný register SR:
- Windows XP, 7, 8, 10
- MAC OSX 10.x.x
- Linux (Mint, Ubuntu, Debian)

Podanie na Jednotné kontaktné miesto (JKM) - služby Živnostenského registra SR:
- Windows XP, 7, 8, 10

Služba Všeobecná agenda, ostatné služby:
- Windows XP, 7, 8, 10
- MAC OSX 10.x.x
- Linux (Mint, Ubuntu, Debian)

Aplikácia eID klient:
- Windows XP SP3, Vista, 7, 8, 8.1, 10
- Mac OS X 10.8/10.9/10.10.2/10.10.3/10.11
- Linux (Mint 13/17 32-bit/64-bit, Ubuntu 12.04/14.04 32-bit/64-bit, Debian 7.0 32-bit/64-bit)   
Pre tieto verzie operačných systémov Ministerstvo vnútra SR garantuje úplnú funkčnosť aplikácie eID klient.

7. Ako si aktivujem elektronickú schránku na doručovanie?

Elektronickú schránku si aktivujete na doručovanie cez tlačidlo „Aktivovať schránku“. Tlačidlo sa nachádza v schránke vpravo hore vedľa mena majiteľa schránky. Po kliknutí na tlačidlo sa vám zobrazí samotná žiadosť o aktiváciu, ktorú je potrebné odoslať. Po jej úspešnom odoslaní budete mať elektronickú schránku aktivovanú na doručovanie a to ku dňu, ktorý ste uviedli v žiadosti, ale najskôr na tretí pracovný deň po jej doručení.
Upozornenie: Ak v žiadosti uvediete deň aktivácie, ktorý je rovnaký s dňom odoslania žiadosti, bude vám schránka aktivovaná následne až o tri pracovné dni.

8. Ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis a čo na to potrebujem?

Kvalifikovaný elektronický podpis vytvoríte aplikáciou na podpisovanie. Na ústrednom portáli sú na podpisovanie voľne dostupné aplikácie v sekciii Na stiahnutie. Pre systém MS Windows je k dispozícii aplikácia D.Signer/XAdES, ako súčasť balíka D.Suite/eIDAS. (V prípade systémov Mac OS X a GNU/Linux sa Java verzia aplikácie D.Signer/XAdES automaticky stiahne a spustí prostredníctvom aplikácie D.Launcher, ktorú je potrebné v týchto systémoch nainštalovať.)

Na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu potrebujete vlastniť kvalifikované certifikáty, ktoré je momentálne jednoduché získať pri vydaní občianskeho preukazu s čipom alebo následne o neho požiadať po vydaní občianskeho preukazu s čipom na oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru.

9. Služby živnostenského registra - ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis pri podaniach na Jednotné kontaktné miesto (JKM)?

Ak chcete podpísať podanie pri elektronických službách živnosteského registra na Jednotné kontaktné miesto kvalifikovaným elektronickým podpisom, je potrebné sa prihlásiť na portál cez internetový prehliadač Internet Explorer v operačnom systéme MS Windows. Samotné podanie podpíšete kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP)  cez aplikáciu D.Signer/XAdES, ktorá je k dispozícii v sekcii Na stiahnutie. Prílohy, ktoré sú súčasťou podania, môžete podpísať aplikáciami QSign, Disig Desktop Signer alebo cez online aplikáciu http://zep.disig.sk. 
Služby Jednotného kontaktného miesta sú v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR.

10. Služby obchodného registra - ako vytvorím kvalifikovaný elektronický podpis pri podaniach na Obchodný register SR?

Pri podpisovaní podania na obchodný register elektronický formulár vypísaný na stránke http://www.justice.gov.sk/Stranky/Obchodny-register-SR/Formulare-OR-pre-podania-v-elektronickej-podobe.aspx uložte do počítača vo formáte XML a podpíšte ho kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo viacnásobným kvalifikovaným elektronickým podpisom vo formáte XAdES. Výstupom je ASiC kontajner (prípona súboru .asics, .asice, .scs, .sce). Aktuálne je ešte podporovaný aj formát XAdES_ZEP EPES – výstupom je XML súbor s príponou .zepx .

Prílohy k podaniu (napr. spoločenskú zmluvu, zakladateľskú zmluvu a pod.) naskenujte vo formáte PDF (preferovaný formát) alebo TIFF a podpíšte kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo viacnásobným kvalifikovaným elektronickým podpisom vo formáte CAdES.  Výstupom je ASiC kontajner (prípona súboru .asics, .asice, .scs, .sce).  Text na dokumentoch musí byť čitateľný. Nie sú podporované dokumenty vytvorené zaručenou konverziou. Aktuálne je ešte podporovaný aj formát CSM – CadES EPES – výstupom je dokument s príponou súboru .zep a formát XAdES_ZEP PDF prípona súboru .zepx.

Kvalifikované elektronické podpisy môžete vytvárať napríklad komerčnými aplikáciami QSign, Disig Desktop Signer, Podpisuj.sk, ZEP.disig.sk. V prípade, že disponujete podpísanými súbormi s príponou .xzep a potrebujete ich priložiť k podaniu na obchodný register, premenujte príponu súboru na .zepx. (Pozn.: Formát podpisu XAdES_ZEP nemá predpísanú príponu a v praxi sa rovnocenne používajú .xzep aj .zepx, avšak pre podania do obchodného registra Ministerstvo spravodlivosti vyžaduje príponu .zepx). 

Prílohy môžete do formátu .xzep podpisovať aj na portáli Ministerstva spravodlivosti  alebo priložením prílohy a jej následným stiahnutím po podpísaní vo všeobecnej agende

Služby Obchodného registra SR vypublikované na www.slovensko.sk v časti „Podnikateľ“, „Začiatok podnikania“, „Registrácia právnickej osoby“  sú v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti SR.

11. Akú aplikáciu mám použiť na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu na portáli, ak nevyužívam kvalifikovaný certifikát na eID karte?

Aj v tomto prípade použite aplikáciu D.Signer/XAdES, ktorá je súčasťou balíka D.Suite/eIDAS alebo aplikáciu D.Launcher, ktoré sú dostupné v sekciii Na stiahnutie. Pri inštalácii odporúčame postupovať podľa príslušnej inštalačnej príručky dostupnej v rovnakej sekcii.

12. Existujú videonávody ako sa orientovať v elektronickej schránke ?

Áno. Na portáli sú zverejnené inštruktážne videá, ktoré jednoduchým spôsobom zobrazujú základné situácie, ktoré môžu nastať pri práci na portáli, s elektronickou schránkou či pri inštalácii základných aplikácií a programov. Jednotlivé na seba nadväzujúce videá nájdete v novovytvorenej sekcii s názvom Videonávody

13. Aké prípony majú názvy elektronicky podpísaných súborov (.asice, .xzep, .pdf, ...) ?

Súbory obsahujúce elektronické podpisy alebo pečate môžu v názve súboru používať rôzne prípony, avšak samotná prípona súboru nijako negarantuje, že súbor je skutočne podpísaný. 

Pre zistenie, či je súbor autorizovaný platným kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou, je potrebné využiť službu overenia podpisov. Pre informatívne overenie je k dispozícii služba na slovensko.sk

V prípade súborov obsahujúcich elektronické podpisy môže ísť o: 

  • ​podpisové kontajnery, ktoré obvykle obsahujú samostatné elektronické dokumenty a samostatné podpisy alebo pečate. 
  • podpisy obsahujúce nimi podpisované dokumenty ako svoju súčasť.
  • podpisované elektronické dokumenty, ktoré obsahujú podpisy ako svoju súčasť.

Podpisové kontajnery vytvorené v súlade s platnou legislatívou účinnou od 1. júla 2016 - Vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) č. 2015/1506:

  • podpisové kontajnery ASiC-E používajú prípony: .asice, .sce, .zip
  • podpisové kontajnery ASiC-S používajú prípony: asics, .scs, .zip 

Podpisové kontajnery vytvorené na základe slovenských pravidiel účinných do 30. júna 2016 alebo po tomto dátume v prípade vzájomnej dohody všetkých strán príslušnej komunikácie:

  • podpisové kontajnery ZEPf obvykle používajú príponu: .zep
  • podpisové kontajnery a podpisy XAdES_ZEP používajú obvykle prípony: .xzep, .zepx (nesprávne sa niekedy používa prípona .xml alebo .zep)

Elektronické dokumenty, ktoré obsahujú podpisy ako svoju súčasť: 

  • PDF súbory obsahujúce podpis PAdES používajú príponu: .pdf 
  • XML súbory obsahujúce podpis XAdES enveloped používajú príponu: .xml (alebo inú) (Tieto podpisy nie sú v súčasnosti v Centrálnej elektronickej podateľni podporované.)  

Elektronické podpisy, ktoré obsahujú nimi podpisované elektronické dokumenty ako svoju súčasť: 
(Tieto podpisy nie sú v súčasnosti v Centrálnej elektronickej podateľni podporované.)

  • podpisy CAdES (enveloping) používajú príponu: .p7m
  • podpisy XAdES enveloping používajú príponu: .xml

Elektronické podpisy oddelené od podpísaných elektronických dokumentov

  • podpisy CAdES "detached" používajú príponu: .p7s
  • podpisy XAdES "detached" používajú príponu: .xml

Časové pečiatky oddelené od elektronických dokumentov na ktoré sa vzťahujú

  • používajú príponu: .tst

Elektronické dokumenty, ktoré sú podpísané alebo zapečatené v podpisových kontajneroch alebo v elektronických podpisoch, môžu mať rôzne formáty, napríklad .pdf, .txt, .png. Orgány verejnej moci sú povinné prijímať a vytvárať formáty elektronických dokumentov predpísané vo Výnose č. 55/2014 Z.z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy SR. 

Overovanie elektronických podpisov a pečatí XAdES enveloping (.xml), XAdES enveloped (.xml), CAdES enveloping (.p7m) a samostatných časových pečiatok dokumentov (.tst) nie sú na ÚPVS v súčasnosti plne podporované. 

Pre tieto formáty je preto potrebné použiť inú službu overenia podpisov. Podpisy "detached" oddelené od podpísaných dokumentov (.p7s, .xml) je možné na ÚPVS v súčasnosti spracúvať a  overovať len v podpisovom kontajneri. 

Podrobnosti o podporovaných formátoch podpisov na ÚPVS môžete nájsť v dokumentácii funkčnosti centrálnej elektronickej podateľne.

14. Aké formáty elektronických podpisov musia orgány verejnej moci prijímať a vytvárať? 

Povinné formáty kvalifikovaných elektronických podpisov a pečatí ako aj povinné formáty podpisových kontajnerov sú uvedené v osobitnom dokumente NBÚ a vyplývajú z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 a z Vykonávacieho rozhodnutia Komisie (EÚ) č. 2015/1506. Ide o formáty XAdES, CAdES, PAdES a ASiC, ktorých obvyklé prípony sú uvedené v predošlej otázke. 

Pred nadobudnutím účinnosti tejto legislatívy boli v Slovenskej republike definované aj formáty XAdES_ZEP (.xzep, .zepx) a ZEPf (.zep), ktoré boli informatívne uvedené aj v štandardoch NBÚ účinných do 30.6.2016.
Po tomto dátume nie sú orgány verejnej moci povinné v zmysle stanoviska NBÚ [.pdf, 383.6 kB] prijímať formát XEdES_ZEP (.xzep, .zepx), nakoľko požiadavky tohto formátu sú nad rámec požiadaviek prílohy Vykonávacieho rozhodnutia Komisie (EÚ) č. 2015/1506.
Z formátu ZEPf (.zep) sú orgány verejnej moci podľa stanoviska NBÚ [.pdf, 383.6 kB] povinné prijímať podpis CAdES (prípadne XAdES), nakoľko tento je v súlade s prílohou Vykonávacieho rozhodnutia Komisie (EÚ) č. 2015/1506 a je ho možné validovať ako samostatný podpis súboru .eml (obsahujúci base64 kódované súbory) alebo vložiť do ASiC a validovať ako ASiC v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady č. 910/2014. 

Formát XAdES_ZEP (.xzep, .zepx) a kontajnery ZEPf (.zep) sa v zmysle platnej legislatívy už nemajú vytvárať. Za vytvorenie podpisu alebo pečate vo formáte, ktoré nie sú v súlade s Vykonávacím rozhodnutím Komisie (EÚ) č. 2015/1506, sa v zmysle § 14 ods. 3 zákona č. 272/2016 Z.z. môže orgánu verejnej moci udeľovať sankcia. 

15. Ako zistím, či je súbor elektronicky podpísaný? 

Súbor podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo opatrený kvalifikovanou elektronickou pečaťou nemusí obsahovať písomnú podobu vlastnoručného podpisu alebo pečiatky. 

Pre overenie, či je súbor elektronicky podpísaný, je potrebné použiť aplikáciu alebo službu určenú na spracovanie a overovanie elektronických podpisov. 

Funkcia informatívneho overovania podpisov je dostupná pre dokumenty v elektronických správach v rámci funkcií elektronických schránok. Pre informatívne overenie podpisov je možné využiť aj verejnú službu overovania podpisov.

Stránka slovensko.sk podporuje informatívne overovanie podpisov elektronických dokumentov len v niektorých formátoch. Pre overenie podpisov pre iné formáty súborov odporúčame využiť iné dostupné certifikované nástroje. 

16. Ako môžem otvoriť elektronicky podpísané dokumenty? 

Elektronicky podpísané dokumenty sa prenášajú najmä v špecifických formátoch podpisových kontajnerov alebo podpisov, pre ktorých otvorenie je potrebný špecifický softvér. 

Orgány verejnej moci majú povinnosť používať certifikované aplikácie. Osoby, ktoré nie sú orgánmi verejnej moci môžu používať ľubovoľné aplikácie. 

Elektronické schránky na ÚPVS priamo umožňujú stiahnuť podpísaný elektronický dokument v jeho podpísanej pôvodnej forme (obvykle v podpisovom kontajneri), zobraziť v aplikácii D.Viewer ako aj uložiť z podporovaného podpisového kontajnera samotný elektronický dokument. Je na to možné využiť funkcie "Stiahnuť", "Otvoriť v aplikácii D.Viewer", "Stiahnuť nepodpísaný obsah" alebo funkciu "Zobraziť" po kliknutí na súbor v elektronickej správe. V prípade použitia funkcie uloženia nepodpísaného obsahu však výsledný súbor neobsahuje podpis. 

Aplikácia D.Viewer bola z menu v novej elektronickej schránke vypustená, nahradili ju pokročilé funkcie s detailmi o podpisoch a kontajneroch. D. Viewer je naďalej použiteľný po stiahnutí a otvorení podpísaného súboru v počítači. V aplikácii D.Viewer sa nachádzajú informácie o podpisoch vo väzbe na dokumenty, nie je však možné overenie podpisov a ani zobrazenie údajov vyplnených podľa elektronického formulára.

Pre zobrazenie súborov bez použitia funkcie elektronickej schránky je možné použiť aj samostatnú aplikáciu D.Viewer pre MS Windows dostupnú na stránke "Na stiahnutie" alebo jej Java verziu pre MS Windows, MacOS X a GNU/Linux, prípadne iné aplikácie od iných výrobcov. 

Formáty XAdES_ZEP (.xzep, zepx) a ZEPf (.zep), ktoré vznikli v Slovenskej republike pred účinnosťou Nariadenia č. 910/2014 nie sú používané mimo SR a nemusia byť ani akceptované členskými štátmi EÚ. 

17. Ktorý údaj je pre použitie dokumentu na právne úkony smerodajný? Platnosť podpisového certifikátu elektronického podpisu/elektronickej pečate alebo časovej pečiatky?

Zákon č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente uvádza v § 23 ods. 1 pravidlá pri výkone verejnej moci pre používanie časovej pečiatky a platného podpisu bez časovej pečiatky. Pri výkone verejnej moci je potrebné rozlišovať, či je náležitosťou právneho úkonu:

- iba vlastnoručný podpis (pre ktorý sa v listinnom svete nevyžaduje úradné osvedčenie, a teda v elektronickom svetev čase
  platnosti certifikátu podpisu nie je potrebná časová pečiatka) alebo
- úradne osvedčený vlastnoručný podpis, kde sa časová pečiatka musí pripojiť.   

Platnosť časovej pečiatky je určená stavom platnosti služby časovej pečiatky v dôveryhodnom zozname zverejňovanom NBÚ.

Národný bezpečnostný úrad Slovenskej republiky vydal Schému dohľadu kvalifikovaných dôveryhodných služieb (vychádzajúca z vykonávajúceho rozhodnutia Komisie EÚ k eIDAS č. 2015/1505), ktorá definuje povinnosť v prípade, ak ide o kvalifikovanú dôveryhodnú službu uchovávania kvalifikovaných elektronických podpisov a kvalifikovaných elektronických pečatí, aby:

  • bolo dodržiavané pravidlo dopĺňania kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky do podpisu alebo pečate alebo
  • bolo dodržiavané pravidlo dopĺňania samostatnej kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky v čase platnosti predchádzajúcej
    kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky, ktorá zahŕňa položky podpisu, pečate, elektronických časových pečiatok a dokumentov, ktoré boli podpísané alebo zapečatené.

Tzn., že platnosť podpisu sa dá predlžovať prepečiatkovaním časovými pečiatkami, pričom:

- prvá časová pečiatka musí byť pripojená k podpisu ešte v čase platnosti podpisu,
- ďalšie časové pečiatky musia byť použité na poslednú časovú pečiatku ešte v čase platnosti poslednej časovej
  pečiatky a tak ďalej.

Z uvedeného vyplýva nasledovné:

  • ak pre daný právny úkon netreba úradné osvedčenie podpisu a certifikát podpisu je platný, nezáleží na tom, či časová
    pečiatka je alebo nie je platná (rovnako ako je jedno, či časová pečiatka je alebo nie je). 
  • ak pre daný právny úkon netreba úradné osvedčenie podpisu a certifikát podpisu je neplatný, avšak
    časová pečiatka podpisu je platná a bola vyhotovená v čase platnosti podpisu, tak je dôležitá platnosť časovej pečiatky. 
  • ak pre daný právny úkon treba úradné osvedčenie podpisu, pričom certifikát podpisu je neplatný ale časová pečiatka
    podpisu platná je, tak je kľúčová práve časová pečiatka, ak bola vytvorená ešte v čase platnosti certifikátu podpisu. 
V nadväznosti na platnosť mandátnych certifikátov v elektronických úradných dokumentoch vydaných orgánmi verejnej moci, vás odkazujeme na nasledujúci výklad ÚPPVII

 

18. Aká je platnosť podpisov vyhotovených certifikátmi, ktorých platnosť bola zrušená? 

V prípade, že ku kvalifikovanému elektronickému podpisu bola pred zrušením platnosti kvalifikovaného certifikátu podpisovateľa pripojená kvalifikovaná elektronická časová pečiatka podpisu, podpis je možné validovať ako platný počas celej doby platnosti tejto časovej pečiatky. Platnosť sa v zmysle stanoviska NBÚ [.pdf, 383.6 kB] určuje podľa stavu platnosti časovej pečiatky v dôveryhodnom zozname zverejňovanom NBÚ. Pre platnosť kvalifikovaných časových pečiatok je rozhodujúci stav "granted" uvedený v dôveryhodnom zozname pri príslušnej službe časových pečiatok. Dátum konca platnosti uvedený v certifikáte kvalifikovanej časovej pečiatky nemá vplyv na platnosť časových pečiatok vytvorených do tohto dátumu a obmedzuje iba poskytovateľa služby vo vytváraní nových časových pečiatok súkromným kľúčom s týmto certifikátom (napr. kapitola 9.4 technickej špecifikácie ETSI TS 119 312 V1.2.1 - 2017-05). Čas, kedy je možné očakávať zrušenie stavu dôveryhodnosti služby, (t.j. napr. na stav "withdrawn") nie je určený. Služba má kvalifikovaný štatút aj po čase, kedy sa už súkromný kľúč služby používaný na vytváranie podpisov, vrátane podpisov časových pečiatok nesmie použiť a v tomto období poskytuje informácie o stave vydaných certifikátov, pečiatok alebo iných výstupov svojej služby pre dlhodobé použitie a minimálne vedie tieto informácie 10 rokov aj po ukončení použitia súkromného kľúča. 

Potrebu opätovne pečiatkovať údaje kvalifikovanými časovými pečiatkami je potrebné v zmysle stanoviska NBÚ [.pdf, 383.6 kB] určovať na základe analýzy rizík. Tá môže zahŕňať napríklad odolnosť algoritmov a funkcií, riziká a informácie o ukončení služby overenia platnosti zo strany poskytovateľa a pod. Reťazenie časových pečiatok je potrebné v čase, kedy je malé bezpečnostné riziko že aktuálna časová pečiatka by mohla byť oslabená prelomením algoritmov, zabezpečenia, kompromitovaním poskytovateľa či iným rizikom.  

V elektronických podateľniach sa platnosť podpisov overuje pri doručovaní resp. spracovaní elektronických dokumentov, kedy sa môže chýbajúca kvalifikovaná časová pečiatka podpisu doplniť, alebo sa pomocou kvalifikovanej časovej pečiatky vyhotoví externá evidencia existencie jedného alebo viacerých podpisov a pri validácii podpisov sa vychádza z tejto evidencie v ďalšom konaní. 

Ak bol platný kvalifikovaný elektronický podpis vyhotovený bez kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky podpisu pred zrušením kvalifikovaného certifikátu podpisovateľa a v príslušnej podateľni nebola vyhotovená dôveryhodná evidencia do času zrušenia certifikátu, napr. pomocou kvalifikovanej časovej pečiatky, nie je už možná automatizovaná validácia platnosti podpisu, platnosť takéhoto podpisu je možné validovať manuálne, kedy sa predloží dôkaz, že podpis existoval, alebo bol vyhotovený, pred zrušením platnosti kvalifikovaného certifikátu podpisovateľa. Podrobnosti o postupe validácie nájdete v schéme dohľadu NBÚ.

19. Je potrebné certifikáty so zrušenou platnosťou manuálne odstrániť? Ak áno, aký je postup?

Používateľom, ktorí využívajú operačný systém MS Windows, sa odporúča pred elektronickým podpisovaní dokumentov vymazať si zo systému staré neplatné certifikáty (z dôvodu neprehľadnosti pri výbere platného certifikátu). Návod na odstránenie certifikátov so zrušenou platnosťou... [.pdf, 552.8 kB].

Používateľom, ktorí využívajú operačné systémy GNU/Linux a macOS, sa certifikáty automaticky neukladajú, preto ich nemusia odstraňovať.

20. Pri ktorých elektronických službách sa vyžaduje kvalifikovaný elektronický podpis?

Dataset, ktorý obsahuje zoznam elektronickýh služieb vyžadujúcich kvalifikovaný elektronický podpis nájdete zverejnený na Portáli otvorených dát.

21. Kedy sa elektronická úradná správa považuje za doručenú?

Podľa zákona o e-Governmente sa elektronická úradná správa považuje za doručenú:

- uložením elektronickej úradnej správy (okamih, odkedy je elektronická úradná správa objektívne dostupná prijímateľovi
  v elektronickej schránke) - ak je adresátom orgán verejnej moci,
- deň bezprostredne nasledujúci po uložení elektronickej úradnej správy - ak nie je adresátom orgán verejnej moci a
  nedoručuje sa do vlastných rúk,
- dňom, hodinou, minútou a sekundou uvedenými na elektronickej doručenke alebo márnym uplynutím úložnej lehoty
   podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvedel
- ak nie je adresátom orgán
  verejnej moci a doručuje sa do vlastných rúk.

22. Aký dátum a čas obsahuje elektronická doručenka?

Elektronická doručenka obsahuje údaje o dátume a čase, kedy bola elektronická úradná správa (rozhodnutie) doručená.

- Údaje sa automaticky generujú modulom elektronického doručovania po autorizácii = po tom, ako adresát v notifikácii o doručení
   potvrdí tlačidlo „Prevziať“
.
- Následne sa adresátovi obsah elektronickej úradnej správy fyzicky sprístupní v jeho elektronickej schránke v priečinku Prijaté.
- V prípade preťaženia systému, výpadku alebo inej poruchy sa však elektronická úradná správa doručí až po odstránení vzniknutého
   problému. Záväzný je stále čas uvedený na elektronickej doručenke
(proces elektronického doručovania pri určovaní dátumu a času
  na doručenke nezohľadňuje čas, kedy bolo rozhodnutie fyzicky sprístupnené v elektronickej schránke príjemcu rozhodnutia. Dátum
  uvedený na doručenke teda nie je dátumom, kedy bol obsah rozhodnutia adresátovi reálne sprístupnený, ale dátumom, kedy prevzal
  (potvrdil) notifikačnú doručenku = dátum a čas autorizácie.

23. Čo mám robiť, ak nemôžem z objektívnych dôvodov elektronický úradný dokument prevziať a oboznámiť sa s jeho obsahom?

Zákonodarca pamätal aj na situácie, keď si z objektívnych príčin bez vlastného pričinenia (napr. z dôvodu hospitalizácie a pod.) nemôžete doručené elektronické úradné dokumenty prevziať a oboznámiť sa s ich obsahom. Na tento účel bol v § 33 ods. 1 zákona o e-Governmente ustanovený inštitút neúčinnosti elektronického doručenia. Ako postupovať pri návrhu na neúčinnosť doručenia nájdete v sekcii Návody, v časti určenej pre fyzické alebo právnické osoby, v návode s názvom Postup pri návrhu na neúčinnosť doručovania.   

24. Ako postupovať po zobrazení chybovej hlášky pri elektronickom udeľovaní oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby? 

Právnická osoba (ďalej len „PO“), ktorej bola zriadená elektronická schránka, je jej majiteľom a je oprávnená disponovať s ňou v súlade a spôsobom ustanoveným zákonom o e-Governmente. Pristupovať a disponovať s elektronickou schránkou PO môže automaticky zo zákona štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu PO, ktorej bola elektronická schránka zriadená, alebo osoba, ktorej sa udelilo oprávnenie.

Plné alebo čiastočné oprávnenie na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou je možné udeliť a zmenu tohto oprávnenia vykonať prostredníctvom listinnej žiadosti dostupnej na portáli slovensko.sk v sekcii „Tlačivá“ alebo cez určenú funkciu priamo v elektronickej schránke. Viac informácií nájdete v návode...

Majiteľ elektronickej schránky (v tomto prípade spoločnosť) môže poveriť inú spoločnosť správou elektronickej schránky, to znamená, že jej môže dať povolenie na jednotlivé úkony v schránke alebo na plnú manipuláciu s touto elektronickou schránkou.

UPOZORNENIE: Nižšie uvedený postup, prosím, aplikujte iba v prípade, ak môžete postupovať oprávnenie na ďalšie osoby a ak sa vám pri elektronickom udeľovaní oprávnenia cez funkciu elektronickej schránky zobrazila chybová hláška. V praxi sme uvedený problém zaznamenali v prípade viacstupňového udeľovania oprávnení medzi právnickými osobami. Príklad: štatutár s.r.o. udelí oprávnenie s možnosťou jeho postúpenia inej s.r.o. a tá následne oprávni komanditnú spoločnosť, ktorej komplementárom je ďalšia právnická osoba.

  1. Ak máte oprávnenie na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou PO a na postúpenie tohto oprávnenia, prihláste sa na stránke www.slovensko.sk v mene PO a na úvodnej stránke portálu kliknite na „Všeobecná agenda“.
  2. Vyberte poskytovateľa služby – Národnú agentúru pre sieťové a elektronické služby.
  3. V predmete správy uveďte: Žiadosť o udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou – elektronicky.
  4. Do správy uveďte stručný popis žiadosti , teda že sa žiadate o udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou, no napriek tomu, že môžete postúpiť oprávnenie na ďalšiu osobu, sa vám ho nepodarilo urobiť elektronicky (t.j. pri zobrazení chybovej hlášky pri elektronickom udeľovaní oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou).
  5. Priložte vyplnenú žiadosť, ktorá obsahuje základné údaje o tom, kto komu udeľuje oprávnenie (meno, priezvisko, rodné číslo, prípadne IČO), dobu platnosti oprávnenia (odkedy dokedy), rozsah oprávnenia (úplný alebo čiastočný prístup). Uvedená žiadosť je dostupná vo formáte PDF na portáli slovensko.sk, konkrétne v sekcii „Tlačivá“.
  6. Správu podpíšte platným kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) osoby, ktorá má možnosť postúpiť oprávnenie.
  7. Správu odošlite.
  8. Do elektronickej schránky vám bude následne doručená informačná správa o postúpení oprávnenia.  

V prípade otázok alebo nejasností môžete zatelefonovať na Ústredné kontaktné centrum. Jeho pracovníci vám radi poradia na telefónnom čísle +421235803083 od pondelka do piatka v čase od 8.00 h do 18.00 h, v stredu až do 21.00 h. Mimo uvedeného času môžete svoje otázky zaslať prostredníctvom elektronického kontaktného formulára.

Dátum poslednej zmeny: 8. 11. 2018
Dátum zverejnenia: 2. 1. 2017