Čo je Centrálne úradné doručovanie?
Ako funguje Centrálne úradné doručovanie?
Kto má povinnosť Centrálne úradné doručovanie využívať?
Aký je postup pre využívanie služby Centrálneho úradného doručovania?
Zapojenie nerozpočtovej organizácie do CÚD
Čo je Centrálne úradné doručovanie?
Centrálne úradné doručovanie (ďalej len „CÚD“) je nová služba modulu elektronického doručovania, v rámci ktorej sa vyhotovujú a doručujú listinné rovnopisy elektronických úradných dokumentov.
Ako funguje Centrálne úradné doručovanie?
CÚD vychádza z predpokladu, že orgány verejnej moci (ďalej len „OVM“) vytvárajú úradné dokumenty už len v elektronickej podobe a doručujú ich prostredníctvom modulu elektronického doručovania. Prostredníctvom rozšírenia funkcionalít modulu elektronického doručovania OVM elektronický úradný dokument len a odošle prostredníctvom modulu elektronického doručovania. Správca zabezpečí jeho doručenie do elektronickej schránky adresáta, a ak elektronická schránka adresáta nie je aktivovaná na doručovanie, zabezpečí vyhotovenie listinného rovnopisu a doručí ho adresátovi v listinnej podobe prostredníctvom poštového podniku.
Kto má povinnosť Centrálne úradné doručovanie využívať?
Povinnosť využívania CÚD prostredníctvom modulu elektronického doručovania sa zavádza pre OVM, ktorý je rozpočtovou organizáciou napojenou na štátny rozpočet od 1. novembra 2018. Ostatné OVM majú možnosť sa na využívaní centrálneho doručovania s dohodnúť.
Aký je postup pre využívanie služby Centrálneho úradného doručovania?
Na využívanie služby CÚD je potrebné, aby príslušné OVM:
- požiadalo o zapojenie sa do tejto služby prostredníctvom listinnej „Žiadosti o sprístupnenie služby Centrálneho úradného doručovania (CÚD) orgánu verejnej moci“* s uvedením formy využívania tejto funkcionality ( alebo integračne),
- zabezpečilo v rámci definície vlastnými prostriedkami vytvoreného elektronického formulára transformáciu pre podpisovanie, tlač a zobrazovanie v elektronickej schránke v zmysle výnosu o štandardoch pre IS VS č. 55/2014 Z. z. . Podrobnosti sú uvedené v sekcii „Návody“ na portáli www.slovensko.sk, konkrétne v „Návode na registráciu a správu formulárov v module elektronických formulárov“,
- v prípade, ak odosiela alebo plánuje odosielať automatizovane elektronické úradné dokumenty (s využitím integračných služieb ) malo podpísanú Dohodu o integračnom zámere resp. Dodatok k DIZ o využívaní funkcionality CÚD, reflektujúcu listinné doručovanie a následne prešlo schváleným procesom overenia implementácie tejto funkcie v súčinnosti s Oddelením integrácií (integracie@nases.gov.sk),
- v prípade, ak odosiela alebo plánuje odosielať elektronické úradné dokumenty len prostredníctvom elektronickej schránky priamo z portálu slovensko.sk, nie je potrebné vytvárať Dohodu o integračnom zámere (DIZ) resp. dodatok k DIZ.
Viac informácií k CÚD nájdete v dokumentoch s názvom Popis funkcionality modulu elektronického doručovania pri listinnom doručovaní elektronického úradného dokumentu [.pdf, 846 kB], Postup pre orgány verejnej moci pri využívaní centrálneho úradného doručovania [.pdf, 1093.5 kB] a v integračnom manuále pre G2G, ktorý je dostupný na Partner Framework Portáli.
*Listinnú žiadosť je potrebné vyplniť a zaslať buď na adresu: Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby, Trnavská cesta 100/II, 821 01 Bratislava, na e-mailovú adresu: ziadosti@nases.gov.sk alebo do elektronickej schránky Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby cez elektronickú službu Všeobecná agenda.
Poznámka
V súčasnosti je možné overiť pravosť/platnosť listinného rovnopisu elektronického úradného dokumentu len prostredníctvom orgánu verejnej moci, ktorý ho vyhotovil.
V prípade potreby vytvorenia osvedčenej kópie listinného rovnopisu elektronického úradného dokumentu existujú tieto možnosti:
- požiadať orgán verejnej moci, ktorý elektronický úradný dokument vyhotovil o vytvorenie listinnej podoby prostredníctvom zaručenej konverzie, alebo
- požiadať Slovenskú poštu o službu s názvom „Osvedčovanie dokumentov zaručenou konverziou".
|
Zapojenie nerozpočtovej organizácie do Centrálneho úradného doručovania
Do služby CÚD zapájame povinné orgány verejnej moci (OVM) (štátne rozpočtové organizácie podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy), ktorým táto povinnosť vyplýva zo zákona č. 305/2013 Z. z. o eGovernmente. V prípade záujmu o zapojenie vašej organizácie/školy ako nerozpočtovej organizácie do služby CÚD, Vám budú tieto služby spoplatnené na základe priloženého cenníka [.pdf, 150 kB].
Na aktiváciu služby zašlite vyplnenú žiadosť o sprístupnenie služby Centrálneho úradného doručovania (CÚD) cez elektronickú schránku prostredníctvom Všeobecnej agendy. Po schválení žiadosti Vám zašleme návrh zmluvy, po podpise ktorej Vám bude služba CÚD sprístupnená.
Upozornenie:
K podpisu zmluvy môže dôjsť až po úspešnom ukončení procesu verejného obstarávania služieb centrálneho úradného doručovania, v ktorom je v pozícii dodávateľa služby.
Ak budete službu využívať cez integráciu, je nutné dokončiť celý proces integrácie podľa inštrukcií na Partner Framework Portáli (PFP). V prípade, že nemáte zriadený prístup na portál PFP, postup registrácie nájdete na stránke NASES. Po úspešných UAT testoch a podpise zmluvy Vám bude služba CÚD sprístupnená.
Dátum poslednej zmeny: 23. 1. 2023
Dátum zverejnenia: 12. 6. 2018