Autorizované elektronické služby poskytované finančnou správou zahrňujú:
- Zoznam daní (prehľad daní, na ktoré je daňový subjekt evidovaný alebo registrovaný) a informácie o subjekte
- Katalóg formulárov
- Katalóg služieb
- Spis subjektu (prehľad odoslaných a prijatých dokumentov)
- Osobný účet (výpis z osobného účtu, vydanie potvrdenia o stave OÚ a informácie o platení daní)
- História komunikácie - odoslané a prijaté dokumenty
- Autorizované služby - zabezpečenie prístupu k ďalším službám - LIEH – oznamovacia povinnosť, IS KZ – informačný systém kontrolných známok, EMCS - celoeurópsky elektronický systém na monitorovanie pohybu tovarov podliehajúcich spotrebným daniam medzi členskými krajinami EÚ v režime pozastavenia dane,
- Profil používateľa - správa základných a kontaktných údajov, zmena bezpečnostných prvkov a správa notifikácií
- Správa autorizácií subjektu
- Prehľad autorizácií k subjektom
- Schránka správ (prehľad dokumentov, oznámení, upozornení a informácií)
- Daňový kalendár s upozorneniami na očakávané daňové povinnosti
Pre získanie prístupu k elektronickým službám je nevyhnutnou podmienkou:
1. registrácia používateľa pre vstup do autorizovanej zóny portálu finančnej správy: Registračný formulár používateľa
2. používateľa na overenie oprávnenia registrovaného používateľa konať v mene daňového subjektu alebo za daňový subjekt pred správcom dane pri využívaní elektronických služieb.
Modul Osobná internetová zóna portálu finančnej správy je určený pre elektronickú komunikáciu subjektov s finančnou správou. Modul poskytuje služby týkajúce sa interakcie medzi daňovým subjektom a jednotlivými mi finančnej správy, pri ktorých sa vyžaduje autentifikácia používateľa. Osobná internetová zóna predstavuje prvok, ktorý zabezpečí používateľovi v rozsahu jeho oprávnení prístup k elektronickým službám, správam a personálnym nastaveniam.
Povinnosť elektronickej komunikácie
Podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami podľa § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. finančnej správe od 1.1.2014 má :
- daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
- daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
- advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
- zástupca neuvedený v bodoch 2. a 3. za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, ktorého zastupuje pri správe daní.
- od 1.1.2018 sa povinná elektronická komunikácia rozširuje na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a aj ich zástupcov ( neuvedených v bodoch 2 a 3 ) a od 1. 7. 2018 aj na všetky fyzické osoby – podnikateľov a aj ich zástupcov (neuvedených v bodoch 2 a 3).
Daňový subjekt môže elektronicky odosielať dokumenty finančnej správe tromi spôsobmi:
- podpísané eID kartou (občianskym preukazom s čipom),
- podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEPom),
- podpísané EZnačkou prostredníctvom Dohody o elektronickom doručovaní (len pre fyzické osoby)
Na prihlásenie a prístup k elektronickým službám potrebujete:
- V prípade občianskeho preukazu s čipom (eID karty) - čítačku čipových kariet, nainštalovaný softvér:
- ovládače k čítačke kariet,
- aplikáciu na prihlasovanie (),
- balík aplikácií pre (KEP), ktorý si stiahnete na portáli Ministerstva vnútra SR v časti "Softvér pre používateľov elektronickej identifikačnej karty"
- osobný bezpečnostný kód BOK (slúžiaci na potvrdenie totožnosti držiteľa eID pri elektronickej komunikácii) a PIN potrebný na odoslanie elektronického dokumentu.
- V prípade kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) – kvalifikovaný certifikát uložený na prenosnom médiu.
- V prípade Dohody o elektronickom doručovaní - pridelené ID a heslo.
Pre daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa §12 ods. 3 zákona o dani z príjmov (napr. občianske združenia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, príspevkové a rozpočtové organizácie, nadácie...) bude aj po termíne 1. 1. 2018 elektronická komunikácia dobrovoľná, nakoľko nie sú zapísané v Obchodnom registri. Ak daňový subjekt chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) ani eID kartou, tak v tom prípade uzavrie so správcom dane písomnú Dohodu o elektronickom doručovaní.
Upozorňujeme, že od 1. 1. 2018 právnické osoby nemajú možnosť s daňovým a colným úradom uzatvoriť Dohodu o elektronickom doručovaní, dohodu môžu uzatvárať už len fyzické osoby.
Podrobnejšie informácie nájdete kliknutím na nasledovný odkaz:
https://www.financnasprava.sk/sk/elektronicke-sluzby/elektronicka-komunikacia/elektronicka-komunikacia-dane#RegistraciaPouzivatela
Dátum poslednej zmeny: 9. 4. 2019
Dátum zverejnenia: 24. 6. 2015