Ústredný portál verejnej správy

Práva cestujúcich – služby cestovného ruchu

Cestovanie

Kto vybaví vašu sťažnosť, ak pri cestovaní došlo k porušeniu vašich práv? A na akú nápravu máte nárok? Dôležité informácie o právach cestujúcich vo všetkých typoch dopravy nájdete v tomto článku.

Práva cestujúcich v leteckej doprave

V prípade porušenia práv podajte sťažnosť dopravcovi, ktorý vám musí odpovedať do 2 mesiacov.

Ak dopravca nezareagoval do 2 mesiacov od dátumu podania sťažnosti alebo ak ste dostali neuspokojivú odpoveď, môžete podať sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii SOI, ktorá ako vnútroštátny orgán zodpovedá za plnenie nariadenia (v prípade plánovaného odletu zo Slovenska alebo príletu z tretej krajiny na územie Slovenska).

SOI prešetrí vaše podanie, preverí, či nedošlo k porušeniu kolektívnych práv cestujúcich. A ak treba, príjme príslušné opatrenia.

Ak dopravca sídli na Slovensku, spor môžete riešiť formou mimosúdneho konania alebo alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Ak sídli v inej krajine EÚ, kontaktujte subjekt ARS v tejto krajine.

Ak ste si letenku kúpili online, môžete sťažnosť podať cez platformu na riešenie sporov online (RSO). ADR a RSO sú dostupné len osobám s pobytom v EÚ.

Zvážiť môžete aj podanie súdnej žaloby a žiadosti o odškodnenie podľa pravidiel EÚ pomocou európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.

Okrem uvedeného môžete postupovať súdnou cestou.

So žiadosťou o pomoc a poradenstvo pri problémoch týkajúcich sa práv cestujúcich v doprave (ak má dopravca sídlo mimo územia SR v EÚ), sa môžete obrátiť aj na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Práva cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave

V prípade porušenia práv podajte sťažnosť dopravcovi. Ten vám musí odpovedať do 3 mesiacov od pravidelnej linky, počas ktorej vznikol problém. Ak dopravca do 3 mesiacov nezareagoval alebo ste dostali neuspokojivú odpoveď, môžete podať sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá je príslušným vnútroštátnym orgánom. Vnútroštátny orgán prešetrí podanie, preverí, či nedošlo k porušeniu kolektívnych práv cestujúcich. A ak je to potrebné, príjme príslušné opatrenia. Ak dopravca sídli na Slovensku, spor môžete riešiť formou mimosúdneho konania alebo alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Ak dopravca sídli v inej krajine EÚ, kontaktujte subjekt ARS v tejto krajine.

Práva cestujúcich v lodnej doprave

V prípade porušenia práv podajte sťažnosť dopravcovi do 2 mesiacov od plánovaného dátumu plavby, počas ktorej došlo k uvedenému problému. Ak dopravca nevybaví sťažnosť do 2 mesiacov od prijatia alebo ak ste dostali neuspokojivú odpoveď, môžete podať sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá je príslušným vnútroštátnym orgánom. SOI prešetrí vaše podanie, preverí, či nedošlo k porušeniu kolektívnych práv cestujúcich. A ak je treba, príjme príslušné opatrenia. Ak dopravca sídli na Slovensku, spor môžete riešiť formou mimosúdneho konania alebo alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Ak sídli v inej krajine EÚ, kontaktujte subjekt ARS v tejto krajine. Ak ste si lístok kúpili online, môžete sťažnosť podať cez platformu na riešenie sporov online (RSO). ADR a RSO sú dostupné len osobám s pobytom v EÚ. Zvážiť môžete aj podanie súdnej žaloby a žiadosti o odškodnenie podľa pravidiel EÚ pomocou európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.

Okrem uvedeného môžete postupovať súdnou cestou.

So žiadosťou o pomoc a poradenstvo pri problémoch týkajúcich sa práv cestujúcich v doprave (ak má dopravca sídlo mimo územia SR v EÚ), sa môžete obrátiť aj na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Práva spojené s balíkom cestovných služieb 

Ak došlo k porušeniu vašich spotrebiteľských práv v súvislosti so zakúpeným balíkom cestovných služieb, bezodkladne to oznámte cestovnej kancelárii alebo jej poverenému zástupcovi. V prípade, že cestovná kancelária nevykoná nápravu a ani neposkytne cestujúcemu náhradné služby rovnakej alebo vyššej kvality bez dodatočných nákladov, musí v súčinnosti s cestujúcim spísať písomný záznam a odovzdať mu jeho kópiu. Cestujúci má právo uplatniť reklamáciu organizátorovi zájazdu alebo sprostredkovateľovi do 2 rokov od skončenia zájazdu. A ak sa dá, k reklamácii priloží písomný záznam spísaný na zájazde. Ďalšie informácie pre spotrebiteľov nájdete na portáli SOI.

V prípade porušenia práv cestujúcich v doprave, ktorá je súčasťou balíka cestovných služieb, sa so sťažnosťou obráťte priamo na príslušného dopravcu. Tiež vám radíme postupovať podľa inštrukcií uvedených na stránke Your Europe v časti Práva cestujúcich.

Ak organizátor zájazdu nevybaví reklamáciu do 30 dní od jej doručenia alebo ste dostali neuspokojivú odpoveď, môžete sa s podnetom na vykonanie kontroly obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá je príslušným vnútroštátnym orgánom. SOI prešetrí podanie a ak treba, príjme príslušné opatrenia.

Ak organizátor zájazdu sídli na Slovensku, spor môžete riešiť formou mimosúdneho konania alebo alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Ak organizátor zájazdu sídli v inej krajine EÚ, kontaktujte subjekt ARS v tejto krajine. Ak ste si balík cestovných služieb zakúpili online, môžete sťažnosť podať cez platformu na riešenie sporov online (RSO). ADR a RSO sú dostupné len osobám s pobytom v EÚ. Zvážiť môžete aj podanie súdnej žaloby a žiadosti o odškodnenie podľa pravidiel EÚ pomocou európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.

Okrem uvedeného možno postupovať súdnou cestou.

So žiadosťou o pomoc a poradenstvo pri problémoch týkajúcich sa balíka cestovných služieb, ktorý ste si zakúpili u organizátora so sídlom v inej krajine EÚ (mimo územia SR), sa môžete obrátiť aj na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Práva cestujúcich v železničnej doprave

V prípade porušenia práv podajte sťažnosť dopravcovi, ktorý vám musí odpovedať do 1 mesiaca. V odôvodnených prípadoch vás musí informovať, že odpoveď dostanete najneskôr do 3 mesiacov od dátumu prijatia sťažnosti.

Ak dopravca nezareagoval v uvedenej lehote alebo ste dostali neuspokojivú odpoveď, môžete podať sťažnosť priamo na Dopravný úrad v lehote troch mesiacov odvtedy, čo Vám bola doručená informácia o zamietnutí pôvodnej sťažnosti alebo uplynula lehota na vybavenie sťažnosti dopravcom. Dopravný úrad, ako vnútroštátny orgán zodpovedá za presadzovanie nariadenia v nasledovných oblastiach:

  • nediskriminácie v prepravných podmienkach a ponuke cestovných lístkov okrem sociálnych taríf,
  • zodpovednosti za cestujúcich a batožinu,
  • práva cestujúcich v prípade nehody s dôsledkom úmrtia, zranenia alebo straty či poškodenia batožiny,
  • kompenzácie pri odrieknutí alebo meškaní spoja,
  • informácie pre cestujúcich v prístupnej forme a včas,
  • pomoc pre cestujúcich so zdravotným postihnutím a zníženou pohyblivosťou,
  • zodpovednosť za osobnú bezpečnosť cestujúcich,
  • dohľad nad riešením sťažností.

Sťažnosť môžete podať aj prostredníctvom oficiálnej webovej stránky Európskej únie Your Europe. Dopravný úrad prešetrí vaše podanie, a v prípade potreby príjme príslušné opatrenia. Ak sa sťažnosť týka plnenia záväzkov dopravcu z jeho prepravného poriadku a nejde o žiadnu z vyššie uvedených oblastí, môžete sa so svojou sťažnosťou obrátiť na orgán ochrany spotrebiteľa. Tým je Slovenská obchodná inšpekcia. Ak sa sťažnosť netýka plnenia záväzkov dopravcu z jeho prepravného poriadku a ide o železničnú dopravu ako službu vo verejnom záujme, môžete sa obrátiť na objednávateľa služieb osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme. Tým je železničná sekcia ministerstva dopravy. Ak dopravca sídli na Slovensku, spor môžete riešiť formou mimosúdneho konania alebo alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Ak má dopravca sídlo v inej krajine EÚ, kontaktujte subjekt ARS v tejto krajine. Zvážiť môžete aj podanie súdnej žaloby a žiadosti o odškodnenie podľa pravidiel EÚ.

Okrem uvedeného môžete postupovať súdnou cestou. 

So žiadosťou o pomoc a poradenstvo pri problémoch týkajúcich sa práv cestujúcich v doprave (ak má dopravca sídlo mimo územia SR v EÚ), sa môžete obrátiť aj na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Ďalšími orgánmi ARS na Slovensku sú: 

Slovenská obchodná inšpekcia

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) 

OMBUDSPOT

Združenie na ochranu práv spotrebiteľov

Združenie na ochranu práv občana – AVES

Vysvetľujúce zákony:

Právne predpisy prijaté na úrovni SR sú dostupné na právnom a informačnom portáli Slov-Lex.

  • Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov;
  • Zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov;
  • Zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach;
  • Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Právne predpisy prijaté na úrovni EÚ sú dostupné na portáli EUR-Lex.
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 , ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov;
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 181/2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave;
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1177/2010  o právach cestujúcich v námornej a vnútrozemskej vodnej doprave;
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 392/2009  o zodpovednosti osobných prepravcov v preprave po mori v prípade nehôd;
  • Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave .

Dátum poslednej zmeny: 15. 8. 2023
Dátum zverejnenia: 15. 12. 2021

Zodpovednosť za obsah:

Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstva dopravy a výstavby SR, Slovenská obchodná inšpekcia
+421220460000, +421 2 5949 4111
web@employment.gov.sk, info@mindop.sk, sekretariat@soi.sk