Ústredný portál verejnej správy

Nové služby súvisiace s eID kartou

Vážení používatelia,
od 1. júla 2015 sú na ústrednom portáli dostupné nové elektronické služby ministerstva vnútra pre občanov, ktorí sú majitelmi elektronického občianskeho preukazu s čipom (eID karty) a aktívne ho využívajú na prístup k elektronickým službám verejnej správy. Služby súvisia priamo s občianskym preukazom a ide o:

Ak zmeníte trvalý pobyt a už máte vydanú eID kartu, ktorú aj aktívne využívate pri elektronických službách, o nový doklad s novou adresou po presťahovaní môžete požiadať cez internet prostredníctvom služby Požiadanie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu s čipom. Nie je teda potrebné ísť osobne na políciu, stačí použiť elektronickú službu: fotografiu, podpis a ďalšie osobné údaje totiž môže polícia čerpať zo svojich informačných systémov, v ktorých figurujú od momentu požiadania o  občiansky preukaz, cestovný pas alebo vodičský preukaz /nesmú však byť staršie ako 5 rokov v prípade dospelého, a nie staršie ako 3 roky v prípade občana do 18 rokov/. Nový doklad si kvôli kontrole budete musieť ísť osobne vyzdvihnúť na polícii, avšak môžete si vybrať, na ktoré pracovisko dokladov a evidencií vám ho doručia.

Pri dokladoch vyžiadaných klasickým spôsobom – návštevou oddelenia dokladov PZ – sa upravili podmienky ich prevzatia obdobne ako v prípade cestovných dokladov a vodičských preukazov. Občiansky preukaz bude môcť za držiteľa prevziať jemu blízka osoba aj bez úradne osvedčeného splnomocnenia: preukáže sa len svojím občianskym preukazom. Preukazy maloletých a mladistvých občanov bude môcť prevziať aj splnomocnená osoba (ak občan starší ako 15 rokov uvedie osobu, ktorá prevezme jeho doklad, pri podaní žiadosti, nebude potrebné ani osvedčené plnomocenstvo).

Rovnako si cestu na políciu môžete ušetriť pri strate alebo odcudzení elektronického občianskeho preukazu s čipom. Urobíte tak pomocou služby Nahlásenie straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom, avšak opäť len v prípade, že váš občiansky preukaz naozaj využívate elektronickým spôsobom a cez službu ste zadali tzv. diskrétny údaj cez službu Modifikácia kontaktných údajov. V takom prípade totiž sú v informačnom systéme MV SR k dispozícii vaše kontakty ako e-mail či telefónne číslo a predovšetkým zadaný diskrétny údaj. Práve diskrétny údaj uvediete pri nahlasovaní straty či krádeže elektronického dokladu. Kontakty a diskrétny údaj môžete kedykoľvek zmeniť či aktualizovať na to určenou službou  modifikácia kontaktných údajov.

Ďalšie doplnkové služby môžete využiť, ak sa rozhodnete zrušiť prihlasovanie elektronickým občianskym preukazom s čipom -  urobíte tak pomocou služby Zrušenie prihlasovania občianskym preukazom s čipom cez internet. Rovnakým spôsobom si môžete overiť, aké certifikáty máte pre svoj elektronický doklad vydaný: autentifikačný, šifrovací, či kvalifikovaný určený  pre autorizáciu elektronických dokumentov podpísaných zaručeným elektronickým podpisom /ZEP/. Certifikáty môžete v prípade potreby tiež elektronicky zrušiť. Opätovne obnoviť si ich však môžete bezplatne len osobnou návštevou pracoviska dokladov a evidencií.

Nové elektronické služby ministerstva sú dostupné na ústrednom portáli v lokátore služieb a nájdete ich aj na portáli Elektronických služieb MV SR na adrese https://portal.minv.sk.

Podmienky a postup pri vydávaní občianskych preukazov a vedenie evidencie občianskych preukazov upravuje zákon č. 224/2006 Z. z. o občianskych preukazoch. Novela zákona o občianskych preukazoch účinná od 1. júla 2015 umožňuje vykonávať elektronické podania pre verejnosť. Elektronický občiansky preukaz s čipom, ktorý slúži na identifikáciu a autentifikáciu občana pri používaní elektronických služieb štátu, má už takmer 930-tisíc Slovákov. 

Informačný zdroj: Ministerstvo vnútra SR

(02. 07. 2015)

Zoznam oznamov

Archív oznamov