Ústredný portál verejnej správy

Špeciálne a inkluzívne vzdelávanie

Vzdelanie a šport

V článku nájdete dôležité informácie o výchove a vzdelávaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
1. Základné informácie
2. Diagnostické vyšetrenia
3. Systém poradenstva a prevencie
4. Podporné opatrenia
5. Špeciálne výchovné zariadenia
6. Často kladené otázky

1. Základné informácie

Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi so zdravotným znevýhodnením (t. j. so zdravotným postihnutím (t. j. s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím), chorému alebo zdravotne oslabenému,  s vývinovými poruchami,  s poruchou správania) alebo žiak s poruchou správania), dieťaťu alebo žiakovi zo sociálne znevýhodneného prostredia, dieťaťu alebo žiakovi s nadaním a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Výchova a vzdelávanie detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje:

  • V bežných materských, základných a stredných školách spolu s ostatnými deťmi a žiakmi. Škola má možnosť zriadiť špeciálne triedy, spravidla pre žiakov s rovnakým zdravotným znevýhodnením. V týchto triedach časť výchovno-vzdelávacieho procesu môže prebiehať v triede spoločne s ostatnými deťmi, niektoré vyučovacie predmety však môže dieťa absolvovať mimo špeciálnej triedy.
  • v špeciálnych školách.

Výchova a vzdelávanie detí a žiakov s nadaním sa uskutočňuje v školách so zameraním na rozvoj:

  • Intelektového nadania,
  • umeleckého nadania,
  • športového nadania.

Pre rozvíjanie nadania vytvárajú zriaďovatelia a školy individuálne podmienky. 

Výchova a vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia sa v školách uskutočňuje s úpravami. Patrí k nim:

  • Úprava organizácie výchovy a vzdelávania,
  • úprava prostredia, v ktorom sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje,
  • uplatnenie špecifických metód a foriem výchovy a vzdelávania.

2. Diagnostické vyšetrenia

Školy pre deti alebo žiakov so zdravotným znevýhodnením (t. j. špeciálne školy) prijímajú deti alebo žiakov na základe diagnostických vyšetrení, po potvrdení zdravotného znevýhodnenia.  Diagnostické vyšetrenia vykonávajú zariadenie poradenstva a prevencie, so súhlasom zákonného zástupcu.

Školy pre žiakov s nadaním prijímajú len žiakov, u ktorých pedagogická diagnostika preukázala nadanie. 

Deti alebo žiaci ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z ich vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, nemôžu byť prijaté do špeciálnej školy alebo špeciálnej triedy.

3. Systém poradenstva a prevencie

Systém poradenstva a prevencie vykonáva odbornú činnosť, ktorou je poradenská činnosť, psychologická činnosť, pedagogická činnosť, špeciálno-pedagogická činnosť, logopedická činnosť, liečebno-pedagogická činnosť, sociálno-pedagogická a sociálna činnosť zameraná na optimalizáciu osobnostného, intelektuálneho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie.

Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy.

Zariadeniami poradenstva a prevencie sú centrum poradenstva a prevencie a špecializované centrum poradenstva a prevencie. 

Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom.

4. Podporné opatrenia

Podporným opatrením je opatrenie poskytované školou alebo školským zariadením potrebné na to, aby sa dieťa alebo žiak mohli plnohodnotne zapájať do výchovy a vzdelávania a rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a schopnosti.

O vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia môže riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia požiadať zákonný zástupca dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, plnoletý žiak, zástupca zariadenia alebo pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec. Ak ide o dieťa alebo o neplnoletého žiaka, o vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie na účel poskytnutia podporného opatrenia možno požiadať len s informovaným súhlasom jeho zákonného zástupcu.

Podpornými opatreniami sú:

  • Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní,
  • poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní,
  • zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy,
  • činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti,
  • zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho  jazyka školy,
  • zabezpečenie doučovania, alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka,
  • skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • zabezpečenie vzdelávania sa vo vyučovacom predmete alebo vo vzdelávacej oblasti vo vyššom ročníku,
  • zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo so školským zariadením,
  • činnosť na podporu sociálneho zaradenia,
  • činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej školy alebo strednej školy,
  • špecializované kariérové poradenstvo,
  • zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede,
  • poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
  • zabezpečenie sebaobslužných úkonov v čase výchovno-vzdelávacieho procesu,
  • poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok,
  • zabezpečenie úpravy priestorov školy určených  na podporu vnímania a nadobúdanie zručností,
  • odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia a organizačných bariér pri výchove a vzdelávaní,
  • zabezpečenie diétneho stravovania,
  • prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania,
  • krízová intervencia.

5. Špeciálne výchovné zariadenia 

  • Diagnostické centrum – poskytuje diagnostickú, psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť deťom s narušeným alebo ohrozeným psychosociálnym vývinom,
  • reedukačné centrum – poskytuje deťom do veku 18 rokov s možnosťou predĺženia o jeden rok výchovu a vzdelávanie vrátane prípravy na povolanie s cieľom ich opätovného začlenenia do pôvodného sociálneho prostredia,
  • liečebno-výchovné sanatórium – poskytuje psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť a výchovu a vzdelávanie deťom s vývinovou poruchou učenia a deťom s poruchami aktivity a pozornosti, u ktorých ambulantná starostlivosť neviedla k náprave.

6. Často kladené otázky

Na koho sa môžem obrátiť v prípade otázok?

V prípade potreby sa obráťte na regionálne úrady školskej správy, ktoré sídlia v krajských mestách. K dispozícii máte aj školské úrady, Národný inštitút vzdelávania a mládeže alebo Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie.

Aké sú sankcie za nedodržanie povinností?

Zákonný zástupca dieťaťa sa dopúšťa priestupkov, ak:

  • Ohrozuje jeho výchovu a vzdelávanie,
  • zanedbáva starostlivosť, ak dieťa neprihlási na povinnú školskú dochádzku, dieťa neospravedlnene vynechá viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci alebo viac ako 60 vyučovacích hodín počas školského roka,
  • zanedbáva starostlivosť, ak dieťa neprihlási na povinné predprimárne vzdelávanie alebo ak dieťa, pre ktoré predprimárne vzdelávanie musí absolvovať, neospravedlnene vynechá viac ako päť dní v mesiaci.

Priestupky určuje obec, ktorá môže uložiť pokutu od 30 do 331,50 eur (aj opakovane).

Aké sú možnosti vzdelávania detí a žiakov so zdravotným postihnutím?

  • Vzdelávanie v bežných materských, základných a stredných školách (v triedach spolu s ostatnými žiakmi alebo v špeciálnych triedach týchto škôl),
  • v školách pre deti alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (v špeciálnych školách).

Kto je dieťa alebo žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami?

  • Za dieťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je možné považovať dieťa alebo žiaka so zdravotným znevýhodnením, dieťa alebo žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia, dieťa alebo žiaka s nadaním a dieťa alebo žiaka, ktorému bola diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie určená požiadavka na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní a ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Dátum poslednej zmeny: 5. 2. 2024
Dátum zverejnenia: 13. 10. 2020

Zodpovednosť za obsah:

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR
+4212 59374111
info@minedu.sk

Lokalita

  • Slovensko