Ústredný portál verejnej správy

Oznamovacie povinnosti vyplývajúce zo zákona o registri mimovládnych organizácií

Zákon o registri mimovládnych organizácií (ďalej aj „zákon“) zriaďuje namiesto čiastkových registrov jeden register pre nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, neinvestičné fondy, občianske združenia, odborové organizácie, organizácie zamestnávateľov a organizácie s medzinárodným prvkom (ďalej aj „právnické osoby“ alebo „organizácie“).

Oznamovacia povinnosť
Spôsob oznámenia údajov do registra
Správne poplatky
Dôsledky nedoplnenia údajov do registra

Register mimovládnych organizácií (ďalej aj „register“) by mal byť v prevádzke najneskôr od 1. januára 2021. Pôvodné registre sa zrušia a údaje z nich budú automaticky prenesené (nie je potrebná preregistrácia existujúcich organizácií). Ministerstvo vnútra SR ako správca a prevádzkovateľ registra organizáciám odporúča následnú kontrolu správnosti a úplnosti zapísaných údajov.

Oznamovacia povinnosť

Zákon zároveň zavádza nové oznamovacie povinnosti:

  • pre občianske združenia, odborové organizácie, organizácie zamestnávateľov a organizácie s medzinárodným prvkom do 30. júna 2019 oznámiť aktuálne údaje o štatutárnom orgáne alebo členoch štatutárneho orgánu v rozsahu meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu, dátum narodenia a rodné číslo s uvedením dňa vzniku funkcie spolu s dokumentmi osvedčujúcimi skutočnosti pre zápis údajov o štatutárnom orgáne alebo členoch štatutárneho orgánu. Oznámenie údajov o štatutárnom orgáne alebo členoch štatutárneho orgánu musí byť podpísané štatutárnym orgánom alebo takým počtom členov štatutárneho orgánu, aký je potrebný podľa zaregistrovaných stanov, pravosť podpisov musí byť úradne osvedčená u notára alebo na matrike (§ 20a ods. 1 zákona o združovaní občanov, § 7a o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v ČSSR),
  • pre občianske združenia, odborové organizácie a organizácie zamestnávateľov do 31. decembra 2019 oznámiť aktuálne údaje o organizačných jednotkách nezaniknutých pred 1. januárom 2019 konajúcich vo svojom mene v rozsahu názov, adresa sídla, identifikačné číslo organizácie, spolu s menom, priezviskom, adresou trvalého pobytu, dátumom narodenia a rodným číslom fyzickej osoby oprávnenej konať v mene každej organizačnej jednotky občianskeho združenia, odborovej organizácie alebo organizácie zamestnávateľov s uvedením dňa vzniku tejto funkcie, spolu s dokumentmi, ktoré osvedčujú ich zriadenie (§ 20a ods. 2 zákona o združovaní občanov).

Spôsob oznámenia údajov do registra

K oznámeniu údajov o štatutárnom orgáne alebo o členoch štatutárneho orgánu zatiaľ neexistuje špeciálny štruktúrovaný formulár, postačí teda jednoduché písomné oznámenie adresované registrovému úradu v sídle kraja, odbor všeobecnej vnútornej správy, príslušný podľa sídla, ak ide o neziskovú organizáciu alebo neinvestičný fond. Ak ide o občianske združenie, odborovú organizáciu, organizáciu zamestnávateľov, nadáciu alebo organizáciu s medzinárodným prvkom, doplnené údaje je potrebné zaslať na adresu Ministerstva vnútra SR, sekcia verejnej správy, odbor všeobecnej vnútornej správy, oddelenie registrácií, Drieňová 22, 826 86 Bratislava 29. Podanie je možné uvedeným adresátom odoslať aj elektronicky cez službu „Všeobecná agenda“, dostupnú prostredníctvom portálu slovensko.sk, a to z elektronickej schránky organizácie (za predpokladu, že má do nej štatutár zriadený prístup).

Správne poplatky

Oznámenie týchto údajov občianskymi združeniami a organizáciami s medzinárodným prvkom je do uvedených termínov od správneho poplatku oslobodené, po nich bude potrebné zaplatiť správny poplatok vo výške 16,50 eura. Odborové organizácie a organizácie zamestnávateľov budú naďalej oslobodené aj po tomto dátume (Položky 34 a 35 Sadzobníka správnych poplatkov).

Viac informácií nájdete priamo na stránke Ministerstva vnútra SR alebo môžete zaslať otázku na ovv.ovvs.svs@minv.sk či ovvs.svs@minv.sk.

Dôsledky nedoplnenia údajov do registra

Pokiaľ nebude mať právnická osoba zapísané v registri úplné údaje (t. j.  budú chýbať údaje o štatutárnom orgáne), nebude môcť prijímať dotácie, eurofondy, asignovať podiel zaplatenej dane (tzv. 2 %) a nakladať s verejným majetkom (§ 6 zákona o registri mimovládnych organizácií).

V súvislosti s uvedenou témou Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) dáva do pozornosti blížiaci sa dátum povinnej aktivácie elektronických schránok právnických osôb, ktoré nie sú zapísané v Obchodnom registri SR a ktorá začne v zmysle aktuálne platného zákona o e-Governmente 1. júna 2020 a zároveň upozorňuje, aby mali horeuvedené organizácie povinné údaje zapísané čím skôr.  NASES totiž preberá len referenčné údaje zo zdrojových registrov a v prípade, že sa požadované údaje o štatutárnom orgáne v zdrojovom registri nenachádzajú, NASES sa o nich nemá ako inak dozvedieť.

V súvislosti s elektronickou komunikáciou cez prostredie elektronických schránok bude následkom nedoplnenia povinných údajov o štatutároch právnických osôb do registra najmä to, že:

  • štatutár nebude mať možnosť prihlásiť sa do takejto elektronickej schránky, nakoľko prístup k nej nebude mať priradený, lebo NASES o  jeho osobe nedostane z registra potrebné údaje (meno, priezvisko, rodné číslo),
  • elektronické schránky týchto právnických osôb sa aj napriek tomu aktivujú na doručovanie povinne v súlade so zákonom o e-Governmente, a teda orgány verejnej moci budú môcť do takýchto elektronických schránok doručovať elektronické úradné dokumenty (rozhodnutia) s rovnakými právnymi účinkami, akoby boli doručené v listinnej podobe aj v prípade, ak márne uplynula úložná lehota na ich prevzatie a adresát sa o nich nedozvedel,
  • právnická osoba zmešká zákonné lehoty uvedené v doručených rozhodnutiach, nakoľko štatutár nebude mať možnosť oboznámiť sa s ich obsahom, keďže sa nebude vedieť do elektronickej schránky prihlásiť a rozhodnutia si zobraziť a prečítať.

Dátum poslednej zmeny: 20. 6. 2019
Dátum zverejnenia: 20. 6. 2019