Ústredný portál verejnej správy
Vstúpiť na nové slovensko.sk
Úvod
O portáli
Pomoc
Kontakt
English
Zmena kontrastu
Občan
Podnikateľ
Vyhľadať
Informácie o obci
mapa
Bratislava - Petržalka
Petržalka
Petržalka leží na pravom brehu rieky Dunaj. Počtom obyv. je nielen najľudnatejšou mestskou časťou, ale mohla by byť tretím najväčším mestom na Slovensku. Podľa názoru odborníkov je najväčším sídliskom postaveným z panelových domov na svete.
Územie Petržalky bolo osídlené už v praveku, ale v písomných prameňoch sa prvýkrát spomína v listine z roku 1225. Stála tu pohraničná strážna osada osídlená Pečenehmi. Neskôr sa tu spomínajú nemecké obce Flazendorf a v 17. stor. Engerau. Engerau sa stal základom neskoršej Petržalky. V r. 1635 sa obe obce včlenili do panstva bratislavského hradu, ktoré bolo v dedičnej držbe magnátskej rodiny Pállfyovcov. V pol. 18. stor. sa tu začali budovať protipovodňové hrádze, čím sa zlepšili životné podmienky obyv. Zároveň sa rozšírilo cestné spojenie Bratislavy s Viedňou, vedúce cez územie Petržalky a oba brehy Dunaja spojil lodný most. Žilo tu vtedy 118 rodín v 90 domoch. V r. 1809 si tu rozložil svoje delostrelectvo francúzsky maršal Davout, aby mohol ostreľovať Bratislavu. V 1. tretine 19. stor. sa petržalská strana Dunaja stala obľúbeným výletným miestom Bratislavčanov. V r. 1828 tu bola postavená drevená konštrukcia letného divadla Aréna, na nábreží vznikol park a viacero zájazdných hostincov. Rozvoj obce urýchlilo dokončenie železničného mosta v r. 1895. V Petržalke bola vybudovaná železničná sieť, v jej extraviláne sa začala výstavba obytných domov a priemyselných podnikov. V r. 1890 mala obec 900 obyv., ale v r. 1910 už takmer 3000. Od r. 1913 premávala cez Petržalku elektrická trať spájajúca Viedeň s Bratislavou. Po rozpade Rakúsko-Uhorska r. 1918 bol osud Petržalky dlhšiu dobu neistý, lebo bola obsadená maďarským vojskom. O jej definitívnom pričlenení k ČSR rozhodla až Trianonská mierová zmluva v júni 1920. Po stabilizácii pomerov zaznamenala rýchly rast. Bola dodávateľom ovocia, zeleniny a ďalších poľnohospodárskych produktov pre Bratislavu i zdrojom pracovných síl pre rozvíjajúci sa priemysel. V gumárenskom podniku Matador pracovalo zač. tridsiatych rokov 20. stor. 1200 robotníkov. Prevažovalo tu nemecké a maďarské obyvateľstvo. To bol jeden z hlavných dôvodov jej pripojenia na jeseň r. 1938 k Nemeckej ríši. V r. 1945 sa opäť stala súčasťou Slovenska a r. 1946 bola pripojená k Bratislave. Po vojne došlo k zmenám v štruktúre jej obyv., pretože väčšina petržalských Nemcov a Maďarov bola násilne vysídlená.
Vzhľadom na neveľkú vzdialenosť neurbanizovaného extravilánu Petržalky od centra Bratislavy sa plánovala na jej území hromadná bytová výstavba. Po dokončení ďalšieho mosta cez Dunaj r. 1972 sa stavebné práce naplno rozbehli. Asi 10000 pracovníkov tu každoročne postavilo vyše 6000 nových bytov. Zač. osemdesiatych r. 20. stor. bola asanovaná prakticky celá staršia zástavba, takže pôvodný vzhľad Petržalky sa úplne zmenil. Dominujú tu panelové domy s výnimkou západnej časti, kde bolo ponechaných niekoľko desiatok prevažne novších rodinných domov. Hoci sa do konca stor. nepodarilo dobudovať dostatočnú infraštruktúru, betónové sídlisko s vysokou koncentráciou ľudí predstavuje celý rad vážnych problémov, urbanistických, ekonomických, estetických, ale aj sociálnych a psychologických. Drvivá väčšina obyv. je zamestnaná v Bratislave, čo sa prejavuje v podobe častých dopravných kolapsov. Vzhľadom na neujasnenosť koncepcie dopravy v najbližšej dobe sa obrat k lepšiemu v tomto smere nedá očakávať. Napriek viacerým negatívam Petržalka je perspektívnou a dynamicky sa rozvíjajúcou mestskou časťou. Časť priemyselných podnikov zmodernizovalo a rozšírilo svoje výrobné kapacity, no napriek tomu, drvivá väčšina obyv. dochádza do práce na druhý breh Dunaja. Petržalka priamo hraničí so susedným Rakúskom a nachádza sa tu náš najstarší cestný prechod do tejto krajiny, cez ktorý prechádza množstvo kamiónov s tovarom určeným krajinám Európskej únie. V poslednom desaťročí sa investovali veľké prostriedky predovšetkým do dopravnej infraštruktúry. Je postavený piaty bratislavský most Apollo. Vyrástla tu moderná železničná stanica a vybudovalo sa prepojenie na trať Viedeň - Budapešť. Na voľných plochách Petržalky vznikli rozsiahle nákupné centrá, skladové a logistické priestory, budujú sa zóny oddychu, zábavy a športového vyžitia, tak aby aj obyvatelia veľkorozmerného sídliska mali možnosť plnohodnotne tráviť svoj voľný čas.
Späť
Ako začať
Na stiahnutie
Životné situácie
Otázky a odpovede
Nové Slovensko.sk
Všeobecná agenda
Nájsť službu
Vybrané e-služby
Návody
Sprievodca
Aktuálne témy
Elektronizácia v kocke
Občiansky preukaz s čipom
Elektronické schránky
Uznané spôsoby autorizácie a e-služby
Evidencia autentifikátorov
Platba online
Slovenské eID v zahraničí
Mandátne certifikáty
Centrálne úradné doručovanie
Prehľad noviniek
Plán technických odstávok
Služby sprístupňovania a zdieľania doručovaných rozhodnutí
Detekcia zraniteľnosti koncových obslužných bodov
Redizajn siete GOVNET
Zvyšovanie úžitkovej hodnoty digitálnych služieb pre občanov, podnikateľov a inštitúcie verejnej správy
Modernizácia Ústredného Kontaktného Centra
Užitočné linky
SK-CERT
MetaIS
ezdravie
ua.gov.sk
Štatistiky
rokovania.gov.sk
data.slovensko.sk
NASES
Portál Vaša Európa
Facebook slovensko.sk
ig/slovensko.sk_nases
Youtube
KONTAKTNÉ CENTRUM
+421 2 35 803 083
Technická podpora
Kontaktný formulár
Pondelok až piatok
8.00 - 17.00 h