Dávka v hmotnej núdzi (§ 10)
Člen domácnosti je povinný na výzvu úradu vyplniť dotazník „Údaje o osobe v hmotnej núdzi pre účely sprostredkovania zamestnania“. V prípade nedoručenia na úrad vyplneného dotazníka, bude mu ponúknuté zamestnanie, ktoré nemusí zohľadňovať jeho znalosti a kvalifikáciu.
Dávka sa znižuje o sumu dávky pre jednotlivca za každého plnoletého člena domácnosti,
nasledujúci kalendárny mesiac po mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky a to, ak člen domácnosti ktorý :
-
je uchádzačom o zamestnanie a
bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu z dôvodu
odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo
odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov, alebo
nedostavenia sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov alebo
-
nie je uchádzačom o zamestnanie a
odmietol ponuku vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo
odmietol nástup do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov, alebo
nedostavil sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov
Dávka sa znižuje o sumu dávky pre jednotlivca za každého plnoletého člena domácnosti,
v prvom až treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom
právny vzťah, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom,
sa opakovane skončil do jedného mesiaca od jeho vzniku.
Člen domácnosti je povinný oznámiť a doložiť na úrad
doklady o skončení vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom s uvedením dôvodov, ak toto zamestnanie bolo ukončené
do jedného mesiaca.
Dávka sa znižuje o sumu dávky pre jednotlivca za každého plnoletého člena domácnosti,
v prvom až treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci,
v ktorom opakovane nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky (
odmietnutie, nenastúpenie, nedostavenie sa na účely ponuky vhodného zamestnania)
alebo v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky (
odmietnutie, nenastúpenie, nedostavenie sa na účely ponuky vhodného zamestnania)
a ktorej predchádzalo zníženie z dôvodu
opakovaného skončenia PP do jedného mesiaca.
Počas zníženia dávky z uvedených dôvodov sa člen domácnosti nemôže zúčastňovať vykonávania činnosti v rozsahu 32 hodín.
Výkon činností je realizovaný v mieste pobytu občana alebo aj mimo obce pobytu formou:
-
menších obecných služieb pre obec alebo rozpočtovú organizáciu alebo príspevkovú organizáciu, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo
-
prác na predchádzanie mimoriadnej situácie, počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie (ďalej len „práce na predchádzanie mimoriadnej situácie“).
Člen domácnosti vykonávaním činností v rozsahu 32 hodín mesačne nevstupuje do pracovno-právneho vzťahu a nevzťahujú sa naň ustanovenia Zákonníka práce.
Člen domácnosti je povinný doručiť úradu
do troch pracovných dní po ukončení kalendárneho mesiaca tlačivo „
Potvrdenie o rozsahu odpracovaných hodín“ z právneho vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti alebo z vykonávania dobrovoľníckej činnosti.
Dávka sa tiež znižuje o sumu dávky pre jednotlivca za každého plnoletého člena domácnosti
v kalendárnom mesiaci v ktorom nastala skutočnosť:
-
odmietnutie ponuky na výkon činností v rozsahu 32 hodín,
-
neúčasť na výkone činností v dohodnutom rozsahu najmenej 32 hodín,
-
neúčasť na výkone činností v určenom rozsahu hodín, ktorý je určený ako rozdiel medzi 32 hodinami a rozsahom hodín z právneho vzťahu,
-
nevykonanie činnosti v dohodnutom rozsahu najmenej 32 hodín v právnom vzťahu z ktorého má príjem zo závislej činnosti ( pracovná zmluva, dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti) alebo dobrovoľníckej činnosti.
V prípade, ak úrad odníme pomoc v hmotnej núdzi, člen domácnosti je povinný prihlásiť sa na zdravotné poistenie ako samoplatca, ak nie je v evidencii uchádzačov o zamestnanie.
Ochranný príspevok (§ 11)
Ak je člen domácnosti dočasne práceneschopný (DPN) je povinný predložiť na úrad odpis eDPN
do troch pracovných dní odo dňa začatia DPN a ukončenia DPN pričom odpis eDPN je povinný si vyžiadať od lekára v deň začatia DPN a v deň ukončenia DPN.
Ochranný príspevok
nepatrí od kalendárneho mesiaca, v ktorom si
nesplnil povinnosť predložiť odpis eDPN, do konca mesiaca, v ktorom sa zistilo nesplnenie tejto povinnosti.
Člen domácnosti je povinný predložiť na úrad tlačivo „Stanovisko k trvaniu nepriaznivého zdravotného stavu občana v hmotnej núdzi“, ktoré vyplní ošetrujúci lekár
najneskôr dva týždne pred uplynutím troch mesiacov trvania práceneschopnosti alebo v lehote stanovenej úradom, v opačnom prípade mu
zaniká na ochranný príspevok.
Ak posudkový lekár úradu na základe tlačiva „Stanovisko k trvaniu nepriaznivého zdravotného stavu občana v hmotnej núdzi“, ktoré je zverejnené na stránke
Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, potvrdí, že nepriaznivý zdravotný stav člena domácnosti po uplynutí 3 mesiacov
ďalej netrvá,
člen domácnosti je povinný zúčastňovať sa výkonu činností na Ponuke úradu ( menšie obecné služby, alebo práce na predchádzanie mimoriadnej situácie,...)
v rozsahu 32 hodín mesačne, aj napriek tomu, že jeho práceneschopnosť trvá ďalej.
Posudkový lekár úradu môže v prípadoch hodných osobitného zreteľa nariadiť príslušnému ošetrujúcemu lekárovi ukončenie DPN.
Úrad kontroluje dodržiavanie
liečebného režimu člena domácnosti počas jeho DPN. Kontrola sa vykonáva na adrese trvalého pobytu alebo na adrese uvedenej v eDPN. Ochranný príspevok úrad
odníme od kalendárneho mesiaca, v ktorom sa zistilo
nedodržanie liečebného režimu do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom skončilo trvanie jeho dočasnej pracovnej neschopnosti.
Aktivačný príspevok (§ 12)
Za účelom posúdenia nároku na aktivačný príspevok je povinný člen domácnosti predložiť úradu potrebné podklady:
- pracovnú zmluvu, dohodu o vykonaní práce, dohodu o pracovnej činnosti s dohodnutým rozsahom hodín a po odpracovaní mesačne predkladať potvrdenie o skutočnom odpracovanom rozsahu,
- potvrdenie o externom štúdiu na zahraničnej škole,
- potvrdenie o vykonávaní dobrovoľnej vojenskej prípravy.
Ak si člen domácnosti nesplní oznamovaciu povinnosť a úradu písomne do 8 dní neoznámi zmeny vo všetkých skutočnostiach rozhodujúcich na trvanie nároku na pomoc v hmotnej núdzi a úrad zistí, že nevykonával činnosti, ktoré sú podmienkou na vznik nároku na aktivačný príspevok, tento úrad
odníme a
nový nárok môže vzniknúť až
po uplynutí 6 mesiacov odo dňa odňatia aktivačného príspevku.
Príspevok na nezaopatrené dieťa (§ 13)
Pri poskytovaní príspevku na nezaopatrené dieťa člen domácnosti a zároveň aj rodič dieťaťa, ktoré sa zúčastňuje výchovnovzdelávacieho procesu
v materskej škole je povinný úradu nahlásiť do 8 dní zmenu, ukončenie alebo zanechanie vzdelávania. V prípade nesplnenia tejto povinnosti bude úradom rozhodnuté o znížení PHN a vyčíslená suma na vrátenie príspevku na nezaopatrené dieťa za obdobie od kedy došlo k zmene.
Príspevok na nezaopatrené dieťa úrad odníme, ak
-
bol určený osobitný príjemca prídavku na dieťa z dôvodu, že rodič dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania alebo povinnej školskej dochádzky nezaopatreného dieťaťa,
- maloleté nezaopatrené dieťa
spáchalo priestupok, aj vtedy ak maloleté nezaopatrené dieťa v čase spáchania priestupku nedovŕšilo 14 rokov veku a z tohto dôvodu správny orgán vec odložil alebo konanie o priestupku zastavil,
- bolo nezaopatrenému dieťaťu alebo jeho zákonnému zástupcovi uložené
výchovné opatrenie a výchovné opatrenie neplní účel, na ktorý bolo uložené.
Príspevok na bývanie (§ 14)
Pre uplatnenie nároku na príspevok na bývanie je potrebné na úrad preukázať a doložiť nasledovné podklady:
- vlastník alebo spoluvlastník bytu - potvrdenie o uhrádzaní nákladov za služby spojené s bývaním, daň z nehnuteľnosti alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s úhradou nákladov za služby spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie o riadnom plnení splátkového kalendára na tlačive „Potvrdenie o úhrade nákladov spojených s bývaním“
časť A,B,
-
vlastník alebo spoluvlastník rodinného domu - potvrdenie o zaplatení dane z nehnuteľnosti a TKO na tlačive „Potvrdenie o úhrade nákladov spojených s bývaním“
časť B,
-
nájomca bytu, rodinného domu alebo nájomca obytnej miestnosti v zariadení určenom na trvalé bývanie - nájomnú zmluvu a potvrdenie o uhrádzaní nájomného a nákladov za služby spojené s bývaním, ak je to dohodnuté v nájomnej zmluve alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s úhradou nákladov za služby spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie o riadnom plnení splátkového kalendára na tlačive „Potvrdenie o úhrade nákladov spojených s bývaním“
časť A,
-
v byte alebo v rodinnom dome na základe práva zriadeného vecného bremena doživotného užívania nehnuteľnosti - nepreukazuje uhrádzanie nákladov za služby spojené s bývaním
sa nevyžaduje,
-
v zariadení podporovaného bývania, zariadení pre seniorov, domove sociálnych služieb alebo špecializovanom zariadení,
ak sa v nich poskytuje sociálna služba plnoletej fyzickej osobe celoročnou pobytovou formou, v útulku, domove na polceste, zariadení núdzového bývania alebo v krízovom stredisku -
zmluvu o poskytovaní sociálnej služby a zaplatenie úhrady za sociálnu službu alebo úhradu za starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately tlačive „Potvrdenie o úhrade nákladov spojených s bývaním“
časť C,
-
pri spoločnom nájme bytu alebo rodinného domu - potvrdenie o zaplatení nájomného a nákladov spojených s bývaním
časť D.
Pri spoločnom nájme bytu alebo rodinného domu viacerými domácnosťami sa určuje výška príspevku podľa počtu všetkých členov domácností, ktorí sú v hmotnej núdzi.
Podmienky trvania nároku na príspevok na bývanie úrad prehodnocuje po uplynutí 12 po sebe nasledujúcich mesiacov od predchádzajúceho preukázania splnenia podmienok.
V prípade rozhodných skutočností, ktoré majú vplyv na príspevok na bývanie ( napr. nová nájomná zmluva, ukončenie nájomnej zmluvy, predaj nehnuteľnosti, ukončenie pobytu v soc. zariadení,...) je občan povinný túto zmenu nahlásiť do 8 dní od zmeny na úrad.
UPOZORNENIE:
Úrad nevyhotovuje písomné rozhodnutie o priznaní a zvýšení PHN. Písomné rozhodnutie nahrádza samotné plnenie (poskytnutie PHN), teda prevzatie PHN na pošte resp. pripísanie poskytnutej sumy na účet príjemcu. V prípade, ak príjemca nebude s vyplatenou sumou PHN spokojný,
môže podať odvolanie voči prevzatému plneniu v lehote 15 dní od prijatia poskytnutého plnenia. Príklad: ak si príjemca prevezme PHN na pošte dňa 15.05.,posledný deň lehoty na podanie odvolania je 30.05..