Podľa zákona č. 135/1961 Z.z. o pozemných komunikáciách vydáva cestný správny orgán vyjadrenie ku KURR, územnému plánu mikroregiónu, obce, zóny.
Podľa zákona č. 143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov podáva stanovisko Dopravný úrad pri prerokúvaní návrhu územnoplánovacej dokumentácie vrátane jej zmien a doplnkov; územnoplánovacích podkladov vrátane ich zmien a doplnkov.
Podľa zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva podáva Okresný úrad stanovisko pri prerokúvaní územnotechnických podkladov, koncepcie územného rozvoja regiónu a územného plánu mikroregiónu, územných plánov obcí a územných plánov zón. Podľa zákona č. 75/2015 Z.z. o odpadoch savyjadruje ku Koncepcii územného rozvoja Slovenska, ku Koncepcii územného rozvoja regiónu, k územným plánom obcí a územným plánom zón,
Podľa Zákona č. 513/2009 Z.z. o dráhach podáva Ministerstvo dopravy SR stanovisko pri prerokúvaní návrhu územnoplánovacej dokumentácie vrátane jej zmien a doplnkov z hľadiska umiestnenia dráh v území, ich napojení a križovaní a ich technických a prevádzkových parametrov. Podľa zákona č. 338/2000 Z.z. o vnútrozemskej plavbe podáva stanovisko pri prerokúvaní územnoplánovacej dokumentácie z hľadiska záujmov vnútrozemskej plavby.
Podľa zákona č. 314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi Štátny požiarny dozor sa vykonáva posudzovaním dokumentácie, činností alebo stavieb z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti v rozsahu konaní a činností podľa osobitných predpisov v oblasti územného plánovania a výstavby, a to vo veciach územného plánovania prerokovaním územnoplánovacej dokumentácie a vydaním stanoviska k územnoplánovacej dokumentácii, k návrhom na posúdenie strategických dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností a k žiadostiam na účely konaní podľa osobitných predpisov.
Podľa zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike je Ministerstvo je dotknutým orgánom štátnej správy a obec je dotknutým orgánom územnej samosprávy na účely prerokúvania územnoplánovacej dokumentácie v rozsahu skutočností, ktoré sa vyhodnocujú podľa §31 písm a) až c).
Podľa zákona č. 657/2004 Z.z. o tepelnej energetike je Ministerstvo je dotknutým orgánom štátnej správy a obec je dotknutým orgánom územnej samosprávy na účely prerokúvania územnoplánovacej dokumentácie v rozsahu skutočností, ktoré sa vyhodnocujú podľa §31 písm a) až c).
Podľa zákona č. 326/2005 Z.z. o lesoch Orgán štátnej správy lesného hospodárstva zaujíma stanovisko v procese prerokúvania návrhu územnoplánovacej dokumentácie a pred jeho schválením k nemu vydáva súhlas.Dáva súhlas k návrhu koncepcie územného rozvoja Slovenska a ku koncepcii rozvoja regiónu 87aa) a k územnému plánu mikroregiónu 87ab) (§ 6 ods. 2), ak tie presahujú územnú pôsobnosť okresného úradu v sídle kraja, dáva stanovisko alebo súhlas k návrhu koncepcie územného plánu regiónu, k návrhu na určenie chráneného ložiskového územia a k návrhu na určenie a rozšírenie dobývacích priestorov (§ 6 ods. 2), dáva záväzné stanovisko k prerokovaniu stavebného zámeru, ktorý sa má dotknúť lesných pozemkov (§ 6 ods. 3), ak tie presahujú územnú pôsobnosť okresného úradu, dáva stanovisko alebo súhlas k návrhu územného plánu mikroregiónu, k návrhu územného plánu obce a k návrhu územného plánu zóny (§ 6 ods. 2), dáva záväzné stanovisko k priestorovému usporiadaniu územia s umiestnením stavby v ochrannom pásme lesa a k určeniu funkčného využívania územia v ochrannom pásme lesa (§ 10 ods. 2).
Podľa zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách sa Orgán štátnej vodnej správy pre účely prerokovania územnoplánovacej dokumentácie 39a), vyjadruje sa podľa § 28 ods. 2 písm. j) ku Koncepcii územného rozvoja Slovenska, vyjadruje sa podľa § 28 ods. 2 písm. j) ku Koncepcii územného rozvoja regiónu a územnému plánu mikroregiónu, vyjadruje sa podľa § 28 ods. 2 písm. j) k územným plánom obcí a územným plánom zón.
Podľa zákona č. 146/2023 Z.z. o ochrane ovzdušia Orgán ochrany ovzdušia vydáva vyjadrenia, v ktorých uplatňuje záujmy ochrany ovzdušia s cieľom udržania alebo zlepšenia kvality ovzdušia v posudzovanej lokalite, potrebné na b) schválenie alebo zmenu koncepcie územného rozvoja v priebehu jej spracúvania, vydáva vyjadrenia k návrhu 1. koncepcie územného rozvoja Slovenskej republiky,73), 2. plánu udržateľnej mobility regiónu, 3. dokumentov na podporu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja, 74), vydáva vyjadrenia podľa § 25 ods. 2 k návrhom a zmenám, Koncepcii územného rozvoja regiónu a územnému plánu mikroregiónu,77), koncepcie rozvoja obce v tepelnej energetike,47), dokumentov na podporu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja,78), plánov udržateľnej mobility kraja, regiónu a obce, strategických dokumentov v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie49) regionálneho charakteru. Vydáva vyjadrenia k návrhom a zmenám územného plánu obce a územného plánu zóny; navrhovanej činnosti a strategických dokumentov v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie,54); dokumentov na podporu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja,80)
Podľa zákona č. 220/2004 Z.z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy sa Obvodny pozemkový úrad vyjadruje: 1) Pri každom obstarávaní a spracúvaní územnoplánovacej dokumentácie, projektov pozemkových úprav a iných návrhov podľa osobitných predpisov 10) sa musí dbať na ochranu poľnohospodárskej pôdy a riadiť sa zásadami ochrany podľa § 12. 2) Návrh podľa odseku 1 musí byť pred schválením podľa osobitného predpisu11) odsúhlasený orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22). Na vydanie súhlasu s budúcim možným použitím poľnohospodárskej pôdy na stavebné účely a iné účely a určenie podmienok súhlasu je rozhodujúci celkový konečný rozsah zamýšľaného odňatia poľnohospodárskej pôdy. Súhlas je podkladom na vydanie rozhodnutia o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17.
Podľa zákona č. 44/1988 Z.z. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) Koncepciu územného rozvoja Slovenska prerokuje jej obstarávateľ s Hlavným banským úradom. Koncepcie územného rozvoja regiónov,7a) územné plány mikroregiónov,7b) územné plány obcí a územné plány zón, ak riešia ochranu a využitie nerastného bohatstva, prerokujú ich obstarávatelia s obvodným banským úradom.
Podľa zákona č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu je
Miestne príslušný krajský pamiatkový úrad dotknutým orgánom štátnej správy pri prerokúvaní Koncepcie územného rozvoja regiónu, územného plánu mikroregiónu, územného plánu obce a územného plánu zóny.
Podľa zákona č. 319/2002 Z.z. o obrane Slovenskej republiky Ministerstvo obrany SR plní úlohy dotknutého orgánu vo veciach územného plánovania a výstavby podľa osobitných predpisov
Podľa zákona 538/2005 o prírodných liečivých vodách Štátna kúpeľná komisia je dotknutým orgánom v procese prerokúvania územnoplánovacej dokumentácie.
Podľa zákona č. 538/2005 Z.z. o prírodných liečivých vodách Ministerstvo zdravotníctva je dotknutým orgánom vo veciach a) územného plánovania 30a) na území kúpeľného miesta, na území s klimatickými podmienkami vhodnými na liečenie, na území ochranných pásiem prírodného liečivého zdroja, prírodného minerálneho zdroja a klimatických podmienok vhodných na liečenie.
Podľa zákona č. 218/2007 Z.z. o zákaze biologických zbraní Úrad je dotknutým orgánom v procese územného plánovania,13) ak ide o stavbu, v ktorej sa bude zaobchádzať s vysoko rizikovými biologickými agensmi a toxínmi.
Podľa zákona 39/2007 o veterinárnej starostlivosti Záväzné stanovisko štátnej veterinárnej a potravinovej správy ako dotknutého orgánu sa vydáva v konaní o stavebnom zámere 144) a pri kolaudácii stavby, 144a) ak ide o stavby, ktoré sú určené na výkon hraničnej veterinárnej kontroly. Ak ide o stavby podľa prvej vety, štátna veterinárna a potravinová správa je dotknutým orgánom v procese územného plánovania.144b), Príslušná regionálna veterinárna a potravinová správa je dotknutým orgánom pri prerokúvaní návrhu územných plánov.
Podľa zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia sa Úrad verejného zdravotníctva vyhjadruje k a) návrhom na posúdenie strategických dokumentov,16aaa) k návrhom na posúdenie navrhovaných činností,16aaa) k zmenám navrhovaných činností,16aaa) a k žiadostiam,16aab), b) územným plánom v rozsahu, v akom ovplyvňujú zdravé životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky podľa piatej časti tohto zákona.
Stanovisko k návrhu územnoplánovacej dokumentácie a jej zmenám a doplnkom upravuje § 31 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov. Odseky 7 až 10 upravujú povinnosť dotknutých orgánov štátnej správy a dotknutých právnických osôb vyjadriť sa k návrhu územnoplánovacej dokumentácie.
V zmysle §13 - §17 Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je požadované zabezpečiť ochranu poľnohospodárskej pôdy pri územnoplánovacej činnosti. Každý návrh zmeny využitia tejto pôdy musí byť pred schválením odsúhlasený príslušným orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy, s dôrazom na ochranu a limitovanú časovú platnosť súhlasov. Existujú výnimky pre menšie odňatia pôdy alebo špecifické situácie, kde súhlas orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy nie je vyžadovaný.
V zmysle zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky má povinnosť vyjadriť sa k správam o stave územnoplánovacej dokumentácie, zaujať stanovisko pri rozporoch v procese prerokovania územnoplánovacej dokumentácie, vykonávať dohľad nad dodržiavaním ustanovení zákona, a nahrádza záväzné stanovisko orgánu územného plánovania pre rozhodovanie o povolení stavby a iných činností podľa osobitných predpisov.